Praktische tips voor het ontwerpen van kalenders.

 
X

Gids met alles over kalenders

We sturen je een handige gids boordevol praktische info over kalenders.

Bedankt!

De gids zal automatisch starten met downloaden, zo dadelijk ontvang je de gids ook via e-mail.

Met deze tips kan je meteen aan de slag.

Dankzij onze Designtool is het kalenders ontwerpen kinderspel. Toch zijn fouten snel gemaakt. Er zijn een aantal zaken die je niet mag vergeten. Zeker als je de kalender wil inzetten als marketingtool voor je bedrijf. Hier vind je alle handige tips over kalenders ontwerpen op een rijtje.


Maak gebruik van passende afbeeldingen

Vooral bij grote kalenders (zoals de wandkalender en de posterkalender) vormen de afbeeldingen een opvallend onderdeel. Bepaal daarom eerst het thema van je kalender en plaats bij elke maand of elk seizoen een passende foto. Zorg er ook altijd voor dat je foto's zeker een resolutie van 300 dpi hebben.

Besteed aandacht aan het gebruiksgemak

Naast het visuele aspect moet een kalender ook praktisch zijn. Zeker op kantoor wordt er quasi dagelijks in een kalender gebladerd. Ben je vaak op de baan en wil je de kalender meenemen? Kies dan voor een kleine pocketkalender . Schrijf je graag extra info naast elke datum? Verwerk dan in je ontwerp voldoende schrijfruimte en ga voor een groter formaat van kalender, zoals de posterkalender.

Hou rekening met je papierkeuze

Elk type kalender heeft een andere soort papier, zo heb je lichte en stevige papierversies. Hoe dikker je papier, hoe steviger je kalender. Daarnaast is ook de afwerking van belang. Zo kan je kiezen voor plastificatie, maar is je kalender niet beschrijfbaar met een gewone balpen.

Zet je merk in de kijker

Gebruik je kalenders als marketingtool? Vergeet dan niet om je logo en contactinformatie subtiel te verwerken in het ontwerp. Je hoeft dit niet noodzakelijk op elke pagina te herhalen, bij de wandkalender kan je opteren om je merk in de kijker te plaatsen op het voorblad.

Belangrijke data

Je kan de kalender erg praktisch maken door de belangrijkste data voor het komende jaar al te verwerken in het ontwerp. Zo heb je de vaste feestdagen, maar ook enkele belangrijke dagen zoals moederdag en vaderdag die ieder jaar anders zijn. Als merk kan je het verschil maken door ook jouw speciale data te verwerken in de kalender. Zo zien jouw klanten meteen wanneer ze welkom zijn op de opendeurdag, of wanneer je een speciale actie organiseert.

Klik voor een overzicht

Denk in functie van de klant

Wie als merk een kalender uitbrengt, past zijn ontwerp en inhoud best aan zijn doelgroep aan zonder te commercieel over te komen. Een kalender is een gebruiksvoorwerp, zorg ervoor dat het niet in de prullenbak terechtkomt door hem vol te steken met verkooppraatjes.

Kalenders als relatiegeschenk

Ben je nog op zoek naar een cadeau voor je relaties? Dan is een bedrijfskalender voor het komende jaar het ideale geschenk. Je kan van de gelegenheid gebruik maken om je bestaande klanten te bedanken en om je plannen voor het komende jaar aan te kondigen.

Kijk je kalender na

Voordat je kalender in druk gaat, controleer altijd nog eens alle data. Heb je geen schrijffouten gemaakt? Ben je zeker van de datum van elke speciale dag? Zo heb je bijvoorbeeld een aantal feestdagen die steeds op de laatste zondag van maand x vallen. Ga dus niet de kalender van het jaar voordien kopiëren. Door elk jaar een nieuwe kalender te ontwerpen raak je er trouwens niet op uitgekeken. Laat de kalender ook eens nakijken voor een 2e of 3e opinie.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading