OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Promoot je fuif met de beste affiches: 12 tips

 

Promoot je fuif met
de beste affiches

om je fuif te promoten met de beste affiches

Wanneer je een fuif organiseert kunnen affiches en flyers niet ontbreken. Het slagen van je feest hangt af van de organisatie van het feest zelf, maar nog belangrijker dan het organiseren van je evenements is het promotern ervan. Want zonder promotie, geen mensen.

In deze blogpost geven we ingedeeld in 3 categorieën :
  • Hoe ziet een goede affiche er uit? Wat is er belangrijk in het ontwerp?
  • Waar hang ik mijn affiches om ze zo efficiënt mogelijk in te zetten?
  • We geven tenslotte nog enkele ‘hacks’ die iedereen direct kan toepassen

Affiche maken voor jouw fuif of feestje

1. Het ontwerp: Zorg voor één groot en pakkend beeld

Voor een fuif wil je meestal 1 groot en opvallend beeld dat centraal staat. Bijvoorbeeld een foto van een persoon, een symbool of een illustratie. Belangrijk is dat je hiërarchie creëert in je ontwerp. Het centrale onderwerp is de kapstok waar je de rest van de informatie aan hangt. Let op bij het gebruiken van beelden van het internet, waarschijnlijk bezit je niet over de auteursrechten om dat beeld te gebruiken!

2. De naam van de fuif moet goed zichtbaar zijn op de affiche

Natuurlijk wil je dat de naam ergens erg duidelijk zichtbaar is. Dát is hetgene dat ze eigenlijk echt moeten onthouden, zodat je potentiële bezoekers het doorvertellen aan hun vrienden. Een originele naam is dus zeker mooi meegenomen. Om deze er goed, opvallend en uniek er te doen uitzien kies je een lettertype dat bij je doelgroep past.

3. Zorg dat relevante info direct vindbaar is

Vooral de datum en locatie zijn van levensbelang. Andere informatie zoals artiesten die optreden, eventuele inko mprijs, organisatie en sponsors zijn minder belangrijk. Je bezoekers willen in eerste instantie vooral weten óf ze kunnen op die dag en óf die locatie van het feest voor hen interessant is.

4. Vermijd irrelevante info of ‘noise’ die afleidt

Een goede affiche vertelt niets meer dan deze moet vertellen. Mensen hebben immers niet zoveel tijd dat ze álles gaan lezen. Hou het dus simpel zo simpel mogelijk en focus op de informatie die wél belangrijk is.

5. Maak de affiche helemaal drukklaar

Ontwerp je de affiche zelf? Dan ben je hopelijk bekend met termen zoals CMYK, afloop en dpi. Kies altijd voor CMYK in plaats van RGB, zorg voor 3 mm afloop, 3 mm veiligheidsmarge en een minimale resolutie van 300 dpi. Heb je hier nog vragen over, raadpleeg dan deze pagina.

Waar hang ik affiches voor mijn evenement op en hoe verspreid ik ze?

6. Hang je affiches waar je doelgroep zit

Omdat elke doelgroep voor elke fuif anders is, kunnen we moeilijk zeggen: “Hang je affiches hier,” of “hang ze daar”, maar deze tip is goud waard. Ga op verkenning, praat met zoveel mogelijk mensen (die je niet kent) en ontdek als eerste nieuwe hotspots. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je weet waar je ze kan bereiken.

7. Hang ze recht voor hun neus, waar ze even tijd hebben

Affiches zijn gruwelijk efficiënt in het toilet. In het mannentoilet plak je ze recht voor hun neus, in het vrouwentoilet tegen de deur. De lavabo is vaak genderneutraal. Andere efficiënte plekken zijn aanplakborden of -zuilen vlakbij terrasjes (in de zomer) of aanplakmuren vlakbij een filegevoelig stoplicht. .

8. Kleef je affiches alleen daar waar het mag

Foutief posters aanplakken, of wildplakken, is een fout die je maar één keer maakt. Gebruik dus de daarvoor voorziene plaatsen of vraag toestemming. Grotere steden voorzien vaak een overzicht van al de publieke plakplaatsen.

9. Laat iemand anders je posters ophangen

Heb je erg veel posters en een iets groter budget? Dan kan je iemand anders je affiches laten verspreiden. Er zijn verschillende bedrijfjes, zoals Agrafa, Guido en Rapid Media, die over een groot netwerk van affiche-kaders beschikken. Zo kan je ineens heel het land laten volhangen!

Snelle tips en hacks voor affiches uit 15 jaar ervaring

10. Sluit deals met andere organisatoren en promotors

Een veelvoorkomend probleem is het ‘overplakken’ van je affiches, zeker in drukke steden met veel evenementen. Praat met promotoren en organisatoren van andere fuiven en spreek af om elkaars posters niet te overplakken.

11. Voeg een call to action toe

Okay, je hebt hun aandacht met een mooie affiche, vertel ze nu wat de volgende stap is naar je fuif. Vaak wordt dit vergeten, maar een ‘call to action’ of ‘oproep tot actie’ werkt. Koop tickets via de website. Scan deze QR code. Kom vroeg want het wordt erg druk. .

12. Hang de weken voordien de locatie hélémaal vol

De kans dat een feestganger terug op dezelfde locatie komt als de week voordien is een pak groter dan bij een andere locatie. Je doelgroep bevindt zich dus voor een groot deel reeds op de juiste plek, dan weet je ineens waar je ze moet bereiken.

Meer tips nodig?

Ontdek in enkele stappen hoe je de perfecte affiche maakt.

  • Stap 1. Schrap overbodige woorden
  • Stap 2. Tekstverdeling
  • Stap 3. Maak lijstjes
  • Stap 4. Lettertypes
  • Stap 5. Gebruik afbeeldingen
 Klik voor meer tips

Hoeveel affiches heb ik nodig?

Da's een hele simpele: gigantisch veel! Je zal namelijk vaak opnieuw je affiche
zichtbaar moeten maken tussen alle anderen. Het is al een hele overwinning
als je affiche 2 dagen z'n mannetje staat op een aanplakzuil.
Daarom is ideaal als partner voor jouw drukwerk. Want hoe
meer je bestelt, hoe meer voordeel je doet meer voordeel je doet.

Op de bestelpagina van affiches kan je meteen alle prijzen raadplegen
per aantal. Vul je eigen aantal in om een specifieke prijs te berekenen
voor jouw affiches.

 Bereken de prijs van affiches

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading