OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Interview jan vermeiren

Ontdek de kracht van het netwerken: een interview met Jan Vermeiren

Volgens de 'zes graden van verwijdering'-theorie is iedereen maximaal zes stappen verwijderd van iedereen door z'n netwerk te gebruiken. Maar hoe doe je dat, netwerken?
Hier hebben wij het over gehad met netwerkspecialist Jan Vermeiren. Jan is de auteur van verschillende boeken over netwerken, zoals bijvoorbeeld 'Hoe LinkedIn nu ECHT
gebruiken' en 'Let's Connect'. Daarnaast helpt hij bedrijven om vanuit hun doelstelling een marketing netwerkstrategie op te zetten.

Misschien een retorische vraag:
'Is netwerken nuttig?'

"Netwerken betekent voor mij goede contacten leggen en onderhouden, zowel online als offline. Helaas beginnen mensen vaak pas met netwerken als ze er behoefte aan hebben. Dan wordt het al snel een verkooppraatje. Als je op tijd begint met netwerken, kan je je netwerk ongedwongen inzetten mocht daar behoefte aan zijn. Dit kan je doen om bijvoorbeeld nieuwe klanten of een nieuwe job te vinden."

Wanneer kan je jezelf een pluim geven
als netwerker?

"Het is belangrijk dat je een relevant netwerk opbouwt. Dus bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken in het leven, met je ondernemen of je baan. Gebruik deze doelen tijdens het netwerken."

En is dat aan te leren?

"Talent voor netwerken zit naar mijn mening voor een groot deel in iemands DNA. Introverte personen hebben het in het algemeen moeilijker om een contact te leggen en zichzelf te verkopen. Maar dat hoeft geen hinderpaal te zijn, als een introvert zich maar op zijn sterke punten toelegt."

Wat zijn dan goede sociale vaardigheden
om jezelf te verkopen?

"Ik heb het liever over jezelf professioneel aantrekkelijker maken. Belangrijke zaken bij het netwerken zijn vooral luisterbereidheid en interesse. Een netwerkevent is bedoeld om het eerste contact te leggen. Je hoeft dus geen elevator pitch te houden als daar niet om gevraagd wordt."

Hoe bereid je jezelf voor?

"Vraag je af waar je naar toe wilt en waarom. Kies de specifieke netwerkevents voor jouw doelgroep. Bedenk daarna een 'sticky story', een visuele voorstelling van wat je doet in het dagelijks leven met als doel dat mensen ambassadeurs voor jou kunnen worden. Niet iedereen zal klant van jou worden, maar iedereen kent wel minstens één persoon die dat wel zou kunnen worden."

Wat doe je als je introvert bent?

"Je zou een relatie kunnen opbouwen door iets weg te geven, zoals een gratis
e-book of een sample. Zet je dit op je business card, dan wordt dit een klein cadeautje. Deze gespreksopener kan iemand relaxter maken. Ook kan je vooraf een deelnemerslijst vragen, zodat je je kunt voorbereiden met onder andere LinkedIn."

Je laat LinkedIn vallen. Wat doen mensen
hier vaak verkeerd?

"Veel mensen maken een profiel aan op LinkedIn en doen er dan niks meer mee. Mensen moeten rekening houden met de ‘Know, Like and Trust factor’.
Ik voeg niet zomaar iemand toe. Ik vraag eerst een gemeenschappelijke vriend ons te introduceren via e-mail. Daarna reageer ik zelf via e-mail of telefoon."

Tot slot: netwerk je zelf nog veel?

"Door spreker te zijn en boeken te schrijven is een netwerk uitbouwen eenvoudiger, online en offline. Het gaat iets meer vanzelf dan in het begin. Onderhoud altijd een goed contact met je eerstelijnscontacten, deze mensen kunnen je ambassadeur zijn."

Kortom: dé 10 netwerktips van Jan Vermeiren

  • 1. Begin met netwerken vóór je iets van je contacten nodig hebt.
  • 2. Onderhoud goede contacten zowel offline als online. Eens de behoefte er is, kan je je netwerk dan ongedwongen inzetten.
  • 3. Bedenk wat je wil bereiken in je leven en met je baan, en bouw je netwerk rond die doelstelling op.
  • 4. De twee belangrijkste vaardigheden bij netwerken zijn luisterbereidheid en interesse. Geen ongevraagde elevator pitches!
  • 5. Bedenk een 'sticky story' over jezelf zodat mensen zich visueel kunnen voorstellen wat je doet.
  • 6. Netwerk niet alleen met potentiële klanten. Ook mensen die geen klant worden kennen mensen die dat wél kunnen zijn.
  • 7. Voor de introverten: een gratis e-book of sample op je visitekaartje is een goede gespreksopener.
  • 8. Maak een profiel aan op LinkedIn, update regelmatig je vaardigheden en voeg eventueel relevante projecten toe.
  • 9. Vraag een gemeenschappelijke vriend op LinkedIn om je voor te stellen aan een contact.
  • 10. Je eerstelijnscontacten kunnen ambassadeurs voor jou worden en in jouw plaats netwerken. Onderhou een goed contact met hen.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading