OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Event marketing strategie

 

EVENT MARKETING

Tips voor een efficiënte strategie

3 stappen naar de juiste event marketing strategie

Klaar om je eigen events op te zetten? Voor je in het wilde weg het Sportpaleis boekt, denk even na over de volgende stappen. Het zal je veel geld en tijd besparen!

1. Denk na over de doelgroep van je event

Event marketing draait niet om jou of jouw product, maar om je doelgroep.
De eerste stap is dus bepalen wie je doelgroep is. Een goed hulpmiddel bij deze
oefening is een zogenaamde 'empathy map'. Die helpt je te achterhalen wie je
ideale klant is, wat hij ziet, hoort, denkt, voelt, zegt en doet. Probeer een antwoord
te formuleren op deze vragen:

  • Wat zijn de socio-demografische gegevens van mijn doelgroep? Leeftijd, geslacht, beroep, inkomen, gezinssituatie,...
  • Milieu - Door wie wordt mijn ideale klant omringd?
  • Omgeving - Welke kanalen of personen hebben een grote invloed op mijn klant?
  • Mening en gevoelens - Wat beweegt hem en wat zijn zijn dromen?
  • Gedrag - Wat zou hij kunnen vertellen aan anderen en hoe gedraagt hij zich in publiek?
  • Klachten - Wat zijn zijn grootste frustraties en hindernissen? Welke risico's schrikken hem af?
  • Doelen - Hoe meet hij zijn succes? Wat zijn zijn toekomstvisie en doelstellingen?

2. Bepaal de doelstellingen van je event

Eerst moet je bepalen wat je precies bij je doelgroep wil bereiken via je event. Hier zijn een aantal mogelijkheden, kies er maximum 1 of 2 uit die voor jou belangrijk zijn.

  • ROI (return on investment)
  • Verkoop
  • Loyaliteit
  • Lead generatie
  • Beloning werknemers / klanten
  • Expertise claimen
  • Merkbekendheid vergroten
  • Imago verbeteren
  • Media-aandacht genereren
  • Sociale media-aandacht genereren
  • Een gemeenschap uitbouwen
  • Andere


Gekozen? Omschrijf nu concreet, per doelstelling, wat die betekent voor jou. Maak die omschrijving SMART: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsgebonden.

Bijvoorbeeld:

Onze doelstelling is om 10% meer verkoop te genereren door 2.000 nieuwe klanten te laten kennismaken met ons product en ze te overtuigen van de voordelen ervan.

  • Specifiek: 10% groei in verkoop door 2.000 nieuwe klanten.
  • Meetbaar: Zullen we zien in onze verkoopcijfers en in onze klantendatabase.
  • Ambitieus: Vorig jaar hadden we een groei van slechts 5%, dit jaar gaan we voor 10%.
  • Realistisch: Gemiddeld groeit onze sector met 7%, dus 10% is haalbaar.
  • Tijdsgebonden: We geven ons tot het einde van het jaar.

3. Wat wordt nu je event strategie?

Leg nu je empathy map en je doelstellingen naast elkaar en stel jezelf de vraag:
Wat kan ik doen voor mijn doelgroep dat mij helpt om mijn doelstelling te
verwezenlijken
?

Merk op dat we starten vanuit de doelgroep, en niet vanuit de doelstelling.
Event marketing draait namelijk om wat jij voor je doelgroep kan betekenen, niet andersom. Brainstorm over minstens 10 verschillende manieren om je doelstelling te behalen en werk de 3 beste mogelijkheden verder uit. Hieronder vind je een aantal concrete ideeën:

  • Sponsoring evenementen
  • Stunts
  • Bijeenkomsten / meetups
  • Seminaries
  • Bedrijfsuitjes
  • Beurzen
  • Festivals
  • Winkelacties
  • Promotours
  • Trainingen
  • Horeca activiteiten
  • Straat activiteiten
  • Persconferenties
  • Opendeurdagen
  • Digitale acties
  • Feesten
  • Eigen events

Al het drukwerk voor een geslaagd event

Heb je de krijtlijnen van je event uitgetekend? Dan kan je ook al eens gaan nadenken hoe je het zal promoten en aankleden. Ons event drukwerk kan je daarbij helpen.

Bekijk al het event drukwerk

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading