OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Ontwikkel een goede huisstijl

 

ONTWIKKEL EEN GOEDE HUISSTIJL

in 10 concrete stappen

In 10 stappen naar een huisstijl die bij je past

Ben je een startende onderneming op zoek naar een goede huisstijl? Of wil je het over een andere boeg gooien en je bestaande huisstijl compleet herwerken?
Huisstijlen worden vaak door grafici of designers ontwikkeld. Maar dat wil niet zeggen dat je het voorbereidend werk niet zelf kan doen. Volg deze 10 stappen.

1. Onderzoek - Waar sta je vandaag?

Start met surveys om te onderzoeken wat je huidige imago is. Vraag het aan je klanten, vraag het aan de bezoekers van je website, vraag het aan onbekenden.

Een tweede mogelijkheid: stel een SWOT-analyse op. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Een SWOT-analyse is voor elk bedrijf anders en kan je een goed idee geven van de positieve en de werkpunten.

2. Markt & sector - Wie zijn je concurrenten en hoe pakken zij het aan?

Ga dan even kijken naar je concurrenten, zowel in binnen- als buitenland.
Welk imago stralen zij uit? Welke lettertypes, kleuren, woorden gebruiken zij?
Doe inspiratie op, maar vooral: documenteer het landschap.

En de trends binnen je domein? Misschien zijn felle kleuren populair, of net
zwart-wit? Wil je je aan deze trends houden of er net mee breken?

3. Wat trekt je doelgroep aan?

Hoe kan je de klik maken? Het is niet omdat jij iets mooi vindt dat je doelgroep dat ook zal vinden. Jij bent niet per se je doelgroep. Onthoud steeds voor wie je je communicatie uiteindelijk gaat maken.

4. Doelstelling

Wat wil je bereiken met je huisstijl? Wil je als premium merk gezien worden? Of wil je net dat mensen je bedrijf als toegankelijk en sympathiek aanzien? Afhankelijk van waar je naartoe wil, zal de richting veranderen.

5. Strategie

Hoe bereik je die doelstellingen? Voor een jonger imago heb je misschien voldoende met een vernieuwd of opgefrist logo in plaats van een volledige rebranding campagne. Voor een verhoogde herkenbaarheid kan je je huisstijl meer doordrukken op al je communicatie en kunnen eigen balpennen of koffietassen een oplossing zijn.

6. Dragers - Waar zal je huisstijl zichtbaar zijn?

Brainstorm over alle mogelijke vormen waarop je nieuwe huisstijl zal te zien zijn.
Denk aan briefpapier, visitekaartjes, winkelpunten, maar ook bedrijfswagens,
koffietassen, vlaggen, uithangborden, … En vergeet ook je digitale aanwezigheid
niet, zoals je website en social media profielen.

7. Doe inspiratie op

Ga op zoek naar bedrijven die gelijkaardige waarden en dezelfde doelgroep hebben. Knip ze uit, of verzamel ze op een Pinterest board, wat je het
liefste hebt. Analyseer ze dan: wat vind je hier juist goed aan? En vooral:
waarom? Welke elementen komen vaak terug?

8. Begin met potlood en papier

Je kan zelf een aantal eerste schetsen maken op papier, of je ontwerper vragen om enkele eerste voorbeelden. Je zal snel merken dat je een bepaalde voorkeur hebt voor bepaalde ontwerpen. Kom je er zelf niet uit? Vraag het eens aan je doelgroep.

9. Werk de huisstijl digitaal verder af

Finaliseer je logo, bepaal lettertypes, je kleurenpalet, welke fotografische stijl je wil, de stijlelementen die je gaat gebruiken, en hoeveel witruimte je wil integreren. Design dan alle mogelijke dragers die je in stap 6 hebt genoteerd.
Of laat ze ontwerpen. Bundel alles in een huisstijlhandboek, zodat je dit kan communiceren naar medewerkers en partners.

10. Maak alle afgeleiden

Verwerk tenslotte je nieuwe huisstijl in al je communicatie. Laat de drukpersen lopen en update je website en social media profielen. Licht ook al je klanten in en bouw er eventueel een campagne rond om het momentum te vergroten.
Dit is het moment om uit te pakken met je nieuwe huisstijl.

Wil je weten welk huisstijldrukwerk er bestaat?

Huisstijldrukwerk kan zo veel zijn, maar het start meestal met visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Neem een kijkje op onze huisstijlpagina en bepaal welke dragers voor jou interessant kunnen zijn.

Bekijk al het huisstijldrukwerk

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading