OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

10 tips om je bedrijfsimago te verbeteren

 

EEN POSITIEF BEDRIJFSIMAGO

dankzij deze 10 tips

10 tips om je bedrijfsimago te verbeteren

Waarom denken we dat Volvo veilige wagens bouwt, en stellen we ons vragen bij een Lada? Waarom kopen we een iPhone zonder de technische specificaties te vergelijken, maar zijn we wantrouwig tegenover een Chinees merk als Xiaomi? Waarom betalen we twee keer zoveel voor een Leo, terwijl Olé hetzelfde product is?

Het geheim zit hem in het imago. Merken met een sterk imago werken jaren aan het opbouwen, behouden en verbeteren van hun bedrijfsimago. Vaak gaat dit gepaard met dure TV-campagnes en zogezegde 'branding spots'. Maar het kan ook met minder budget.

10 tips om een positief bedrijfsimago op te bouwen, te behouden of te verbeteren.

1. Verzorg je product of dienst tot in de kleinste details

Uiteraard begint een positief imago bij een goed product of goede dienstverlening. Volvo kan niet het imago van veilige wagen krijgen als ze niet écht veilig zijn.

Dat wil niet zeggen dat je daarom enkel in de hoogste prijsklasse actief kan zijn. Maar wel dat je binnen de prijsklasse waarin jij je bevindt aan de top moet staan. Net wat beter dan de concurrentie dus.

2. Zorg voor een geweldige klantbeleving

Je product of dienst mag dan nog van de beste kwaliteit zijn, als de beleving er rond niet in orde is, dan zal die kwaliteit niet doorschijnen.

Een geweldige klantbeleving hoeft niet duur te zijn. Een wagen kan je met een fles champagne en een strik errond aan huis afleveren. Bij de kapper staat aangename muziek, hangt een lekker geurtje en krijg je een tasje koffie aangeboden. Een geweldige klantervaring zit hem vaak in de kleine dingen waar goed over nagedacht is.

3. Geef aandacht aan je klantendienst

Na de verkoop is het contact met je klant niet voorbij. Integendeel: als het laatste contact tussen jou en je klant niet positief is, zal de hele ervaring een slechte nasmaak achterlaten, hoe positief die voordien ook was. Hoe voel jij je als je bij de klantendienst van een groot bedrijf slecht behandeld wordt?

Zie je klantendienst dus niet als een extra kost, maar net als een opportuniteit om je klant net dat tikkeltje extra van dienst te zijn en de beleving nog te verbeteren.

4. Communiceer open, eerlijk, persoonlijk en voldoende

Heb je ooit al een probleem gehad met een product of dienst dat je gekocht had? Misschien werd de levertijd onverwachts langer of ontstonden er praktische problemen? En werd die frustratie enkel nog vergroot door het gebrek aan communicatie van het bedrijf?

Een bedrijf dat open, eerlijk, persoonlijk en voldoende communiceert heeft meer tevreden klanten. Beter te veel communicatie dan te weinig. Ook bij minder goed nieuws.

5. Wees consistent in je visuele identiteit

Een goede en consistente visuele identiteit helpt je om die herkenbaarheid te verhogen. Uiteindelijk wil je dat mensen je communicatie herkennen nog voor
ze je naam of logo gezien hebben, in één oogopslag.

Trek je visuele branding door in je website, visitekaartjes, wagens, vitrine, kantoorruimte, affiches, sociale media profielen, en alle andere vormen van communicatie die je uitstuurt.

6. Wees consistent in je taalgebruik

Ook met woorden kan je consistent zijn. Gebruik je 'jij' of 'u'? Spreek je mensen aan met hun voornaam of hun achternaam?

Door een vaste tone-of-voice te hanteren kunnen mensen zelfs aan de woorden die je gebruikt herkennen van wie de boodschap komt. Het streefdoel?
Dat mensen je teksten lezen met jouw stem in hun hoofd.

7. Gebruik humor, neem jezelf niet te serieus

En nu we het toch over woorden hebben: gebruik humor. Bedrijven als Coolblue maken humor deel van hun alledaagse communicatie en dat draagt bij aan hun positieve imago.

Een bedrijf dat (wanneer gepast) de nodige portie humor kan hanteren kan altijd op sympathie rekenen. Het toont ook dat je jezelf niet té serieus neemt.

8. Underpromise, overdeliver

Wie vindt het nu niet leuk om een cadeautje te krijgen? Doe eens iets extra. Gewoon zomaar.

Verwen je klant met een cadeautje, een kleine attentie of een leuk kaartje.
Veel webshops sturen een handgeschreven bedankingskaartje, leuke stickers, een pin of andere kleine goodies mee. Iets met een hele lage kostprijs, maar wel leuk om erbij te krijgen.

9. Luister naar je klanten

De meest succesvolle bedrijven hebben dit begrepen: je klanten zijn de reden waarom jij als bedrijf bestaat. Praat met hen en luister naar wat ze te vertellen hebben.

Dat kan in de vorm van vragenlijsten of tevredenheidsonderzoeken, maar evengoed gewoon door eens willekeurig wat klanten op te bellen om te vragen
hoe het met hen gaat en wat zij vinden dat er beter kan binnen jouw bedrijf.

10. Focus niet op 'wat je doet' of 'hoe je het doet', maar op 'waarom je het doet'

Elk bedrijf weet maar al te goed wat het doet en hoe het dat doet. Maar achter die 'Wat' en 'Hoe' schuilt ook een 'Waarom'.

Die Waarom is meestal een veel waardevollere manier om te communiceren. "Wij helpen iedereen hun uniek verhaal te vertellen" klinkt toch een pak beter dan
"Wij verzorgen jouw drukwerk", niet?

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading