OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

9 onmisbare tips om je verkiezingscampagne te doen slagen

1.Wat zijn de redenen voor je kandidatuur?

De grondredenen om je kandidaat te stellen voor de verkiezingen zijn ontzettend belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar zeker voor de buitenwereld, zoals journalisten, die je al dan niet zullen steunen. Dat kan logisch klinken, maar vele kandidaten vergeten deze stap, krijgen deze vraag later voorgeschoteld en vallen dan door de mand. Wil je jouw gemeenschap helpen? Je eigen vingerafdruk achterlaten voor je nageslacht en je naasten? Jouw ervaring gebruiken om anderen te helpen? Draai even de klok terug en denk hoe je hier juist bent terecht gekomen.

2.Begin vroeg aan je voorbereiding

Een verkiezingscampagne voer je niet op één dag. Veldwerk, research en ook oefening zijn noodzakelijk voor een goede voorbereiding. Dat kan soms een jaar duren of soms enkele maanden, maar de essentie is om genoeg tijd te nemen om je kiezers te begrijpen. Wat zijn de thema’s die hen aanspreken en waar ze veel belang aan hechten? Is dat werk? Veiligheid? Educatie? Het milieu? Door hen beter te begrijpen, kan je betere oplossingen aanbieden. Voor meer info over de tijdlijn van deze verkiezingen hebben we dit artikel geschreven.

3.Bereid je verkiezingsprogramma voor

Een verkiezingsprogramma of actieplan is het resultaat van je ambitieuze voorbereiding. Hierin staan de verschillende actiepunten en budgetten die daarvoor nodig zijn en de redenen om deze zaken uit te voeren. De voorgestelde ideeën van de kandidaten hebben een grote invloed op de keuze van stemmers. Een goed uitgewerkt plan geeft je daarbij dus meer geloofwaardigheid, zolang het realistisch blijft. Wanneer je de vraag “Wat zijn je voorstellen om probleem X op te lossen?” krijgt, kan je - in tegenstelling tot de anderen - antwoorden met een gestructureerd constructief antwoord, waardoor je een onmiddellijk een stapje voorstaat op de rest.

4.Eis een campagnethema op

De kandidaat die een heel thema naar zich toetrekt voor haar of zijn campagne, neemt een unieke positie in ten opzichte van zijn concurrenten. Een ontluikend thema dat de burgers aanspreekt, zou een goede gelegenheid kunnen zijn om op te vallen en oplossingen te voorzien die de grootste zorgen wegnemen.

Soms wordt een verkiezing op thema’s gewonnen. Een sprekend voorbeeld in de internationale politiek is dat van George W. Bush. Inderdaad, deze dankt zijn herverkiezing in 2004 grotendeels aan het thema veiligheid na de aanslagen van 2001. Hij nam een sterke positie in nadat het veiligheidsthema de krantenkoppen domineerde.

In de aanloop naar de verkiezingen moet de kandidaat vertrouwen op een campagnethema dat hem na aan het hart ligt en het tot zijn ‘werkpaard’ maken. De volgende stap is dan om te zorgen dat dit thema voldoende opgepikt wordt door de media.

5.Trek de aandacht naar jou toe

Onbekende verkiezingskandidaten moeten hun inspanningen op het gebied van communicatie verdubbelen in vergelijking met dat van hun veel bekendere concurrenten. Vanwege gelijkenissen in partijprogramma’s verdienen kandidaten dat zichzelf kunnen blijven extra punten. Het is niet eenvoudig om de aandacht te trekken, zonder jezelf te verloochenen. Hier is Trump een goed voorbeeld van. Zijn anti-establishment communicatiestrategie werkte naadloos, aangezien deze perfect bij zijn persoonlijkheid en achtergrond past.

6.Pas je discours aan naargelang het publiek

We gebruiken niet dezelfde aanpak voor millennials of gepensioneerden, elk publiek heeft zijn eigen noden en zorgen. Werkgelegenheid, arbeidsvoorwaarden en pensioenregelingen zijn enkele thema’s die erg leeftijdsgebonden zijn.

Weten hoe je publiek er uitziet, op welk moment, helpt om je discours lichtjes aan te passen naargelang je doelgroep. Inspelen op deze verwachtingen kan je helpen om moeilijke thema’s te integreren.

7.Gebruik social media

Vandaag de dag zijn sociale netwerken niet meer weg te denken uit ons leven. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, ... Ze hebben een grote invloed op onze opinies, gedrag en communicatie. Veel politici zijn erg aanwezig online en gebruiken deze netwerken in hun voordeel dankzij een efficiënte strategie.

Het grote verschil is dat je rechtstreeks met je doelgroep kan spreken, ongefilterd, zonder traditionele media te moeten doorlopen. Om jongeren te bereiken zijn deze social media onmisbaar. Of je daardoor je offline communicatie volledig moet schrappen? Dat lees je in dit artikel.

8.Laat je omringen door gelijkgestemden

Kandidaat ben je nooit alleen. Niet alleen heb je partijgenoten, ook heb je medewerkers en collega’s. Ook zij zullen gevraagd worden om te praten over de campagne, het (partij)programma én over jou, als persoon. Het is dus belangrijk om met de mensen rond je voldoende te overleggen en een consistentie boodschap uit te sturen. In geval van tegenstrijdigheid kan dit onmiddellijk gebruikt worden door de competitie om je campagne trachten te schaden.

Om campagneschade te voorkomen is het voor elke media verschijning noodzakelijk om de ‘sleutelboodschappen’ te definiëren. Deze boodschappen worden in de media gehamerd in het kader van consistentie.

9.Ga in debat

Veel kandidaten hechten weinig belang aan debatten, ondanks dat het een sterke mogelijkheid is om op te vallen en punten te verdienen bij de kiezers. Soms beïnvloeden deze confrontaties het electoraat op het moment van de stemming. Burgers herinneren zich altijd een uittreksel uit het debat en dat dwingt hen soms om hun meningen te veranderen, of juist te versterken. Deze debatten zijn dus ook erg belangrijk voor opiniepeilingen. Het is aan de kandidaat om deze publieke ruimte te benutten. Benadruk in een debat je verkiezingsprogramma, maar vergeet niet dat je persoonlijkheid een bijna even grote rol speelt. Ben je eerder aanstootgevend? Of sta je boven al het strijdgewoel? Aan jou om het verschil te maken.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading