OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Papier vs digitaal: wat is de impact op het milieu?

Wist je dat papieren communicatie in bepaalde situaties milieuvriendelijker is dan digitale media? Onafhankelijk adviesbureau Quantis kwam tot de verrassende conclusie dat voor 13 van de 16 milieu-indicatoren papier ecologischer is dan digitale media.

We worden ons steeds meer bewust van het milieu. De impact van onze acties op de planeet worden steeds belangrijker in het hoofd van consumenten en bedrijven. Zo geeft 63% van de Franse bevolking aan dat ze sneller bedrijven vertrouwen die milieuvriendelijke producten aanbieden*. De digitalisering speelt hierin ook een rol; online adverteerders kunnen zich profileren als beschermers van het milieu

La Poste heeft het onafhankelijke adviesbureau Quantis opdracht gegeven om een Life Cycle Assessment (LCA) uit te voeren waarin de milieu-impact van de huidige klantcommunicatie voor papieren en digitale equivalenten wordt vergeleken, tegelijkertijd is gekeken hoe een evenwicht kan gevonden worden gevonden voor het toepassen van een verantwoorde communicatie: de resultaten van dit onderzoek trekken vooroordelen in twijfel.

De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek, en dit tot de verrassing van veel deskundigen: papieren media heeft in bepaalde gevallen een vergelijkbare of zelfs mindere impact dan digitale media. Digitale oplossingen zijn dus niet 100% milieuvriendelijk.

Op basis van 16 indicatoren en het vergelijken van verschillende toepassingen heeft Quantis onderzoeken en analyses uitgevoerd om de onderlinge afhankelijkheid te vinden tussen de impact op het milieu en marketingprestaties.

Bijvoorbeeld de resultaten die zijn uitgevoerd voor twee verschillende toepassingen in twee verschillende sectoren:

  1. Horeca: een video die geadverteerd wordt op sociale media in vergelijking met een flyer die via de post wordt verspreid.

    De papieren media scoort hier beter op 15 van de 16 milieu-indicatoren, met uitzondering van het gebruik van landoppervlakte.

  2. Autosector: een kleurkeuze die per post, op papier, wordt verzonden in vergelijking met een e-mail.

    Quantis stelt dat voor 13 van de 16 milieu-indicatoren de impact van papieren media gunstiger is, waaronder:

  • De menselijke gezondheid
  • Vervuiling van de oceaan
  • Het gebruik van fossiele brandstoffen
  • De klimaatverandering

Ben je bijvoorbeeld een e-commerce bedrijf en denk je dat je geen papieren media nodig hebt, ook al is het milieuvriendelijker, omdat je al jouw zaken online doet? Je hebt niet helemaal gelijk…

De dag van vandaag is e-commerce erg concurrentieel geworden, met het toevoegen van een persoonlijk tintje in je communicatie kan je de perceptie van je bedrijf verbeteren en zo de prestaties verhogen.

Zo is een postkaart met een persoonlijk tintje altijd leuk voor de klant, gezien de anonimiteit van e-commerce, bijvoorbeeld het toevoegen van een foto van het team dat de bestelling heeft voorbereid. Dit kan je onderscheiden van de concurrentie, én, met respect voor het milieu.

Toevoegingen :

*Bron: GreenFlex-ADEME 2019 Barometer

** Volledige studie (Frans).

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading