OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Wat moet je zeker (niet) doen om de verkiezingen te winnen

Al in het oude Rome wist men dat je met een goede verkiezingscampagne de concurrentie verslaat. De broer van Marcus Tullius Cicero, Quintus, schreef nog voordat Marcus in 64 voor Christus de hoogste functie in Rome op het oog had, het boek “Hoe je de verkiezingen wint.” Op zijn 42ste doet Marcus een gooi naar één van de twee consul-posities. “Hoe je om moet gaan met het volk?” Hij volgt het advies uit het boek van zijn broer. “Namenkennis, vleierij, doorzettingsvermogen, vrijgevigheid, publiciteit, een mooie show en een visie voor de staat.” Cicero wint dan ook met een straatlengte voorsprong.

Deze 5 strategieën sla je best over

1. Alleen online je boodschap verspreiden

Nieuwe, online media laat ons allemaal toe om met slechts enkele kliks of swipes duizenden mensen te bereiken. Tijdens de vorige lokale verkiezingen in 2012 was het nog niet zo eenvoudig om te adverteren op sociale media. Het was nog niet zo populair doorheen alle bevolkingslagen. Vandaag is het supersimpel om sociale media te gebruiken, al blijft de vergelijking met écht menselijk contact moeilijk te maken. Voor diepgaande kennismakingen verspreid je nog steeds best je boodschap offline, in de echte wereld.

2. Te veel hooi op je vork nemen

... en vervolgens valse beloftes maken. Het is soms zo gemakkelijk om loze verkiezingsbeloftes te maken. In 2014 werd nochtans een wet goedgekeurd om het Planbureau te belasten met de objectieve berekening van alle partijprogramma’s. Echt uitvoerbaar is dat jammer genoeg niet. Nóg erger zou natuurlijk zijn om je kiezers teleur te stellen indien je verkozen wordt.

3. Een andere politicus nadoen of kopiëren

Authenticiteit is ontzettend belangrijk. Het is niet slim om de stijl of het programma van iemand anders te imiteren. Je houdt niet alleen jezelf voor de gek, maar ook je kiezers. En die zijn slimmer dan je denkt. Vroeg of laat val je door de mand en kan je het schudden.

Als je denkt dat een stemmenkanon nadoen je extra stemmen zal opleveren, dan heb je het waarschijnlijk mis. Juist omdat ze zo bekend zijn valt het extra hard op. Een voorbeeld hoe het wél moet is Maggie De Block. Ondanks de vele kritiek die ze kreeg, blijft ze zichzelf. Dat vertaalt zich in haar grote populariteit.

4. Valsspelen

Er zijn talloze manieren om vals of oneerlijk te spelen tijdens de verkiezingen. Je kan verkiezingsposters vandaliseren, een eigen (bevooroordeelde) stemwijzer maken, enkele Russen contacteren, … we zullen je niet op ideeën brengen. ‘Corrupt’, ‘frauduleus’ en ‘machtsgeil’ zijn maar enkele karakteristieken van de politici die het volledige politieke landschap vervuilen en waar de bevolking een gloeiende hekel aan heeft.

Om correct campagne te voeren kan je dit artikel lezen, waarin we onder andere uitleggen hoe groot je officiële budget is. Wanneer je slechts 6% BTW moet betalen ontdek je in dit artikel. [link:/benl/blog/hoeveel-btw-drukwerk-verkiezingen] We kunnen elke vorm van fraude enkel afraden. Wanneer je betrapt wordt is het game over en zijn de gevolgen niet min.

5. Flauwe taalmopjes en slechte verkiezingsposters

OK, over humor valt zeker te discussiëren. Een gezonde dosis zelfspot betekent dat je jezelf kent. Maar wil je echt serieus genomen worden? Dan maak je best niet al te veel slechte moppen. Let toch maar op met je super originele verkiezingsslogan. Humor kan de aandacht trekken, op goede en slechte manieren, maar het reilen en zeilen van je gemeente is toch wel een serieuze zaak.In dit artikel verzamelden we de grappigste verkiezingsaffiches uit binnen- en buitenland.

In Nederland werd de slogan ‘Zo VRIJ! als een aardbei!’ voor de partij VRIJ! Beverwijk verkozen tot de slechtste van 2018. Nog enkele mooie: Minder belasting, meer bitterballen’ ‘ van VVD Delft en ‘Bedankt dat je naar me omcake’ van ChristenUnie Zwolle.

De 5 dingen die je absoluut moet doen

1. Ontmoet zo veel mogelijk mensen

Mensen stemmen op mensen. Daarom is het belangrijk deze mensen te ontmoeten. Je wilt hen leren kennen, maar belangrijker: ze moeten jou leren kennen. Wie is die persoon achter de straffe uitspraken? Is die colgate smile op die verkiezingsaffiche in het echt even oprecht ? Hoe denkt hij/zij over bepaalde onderwerpen en waar zitten de nuances? Het vinden en verbinden van mensen is een kunst op zich. Ontmoet je de juiste mensen, dan heb je binnen enkele weken een vrijwillig en persoonlijk team, je sympathisanten, die je helpen om je boodschap te verspreiden.

2. Maak een verstaanbaar, bondig en lokaal programma

Een rode draad doorheen je programma is ongetwijfeld het beste startpunt voor je programma. Er is een grote behoefte aan duidelijke slogans, ankerpunten, centrale punten, … die tonen hoe jij of je partij bepaalde problemen zal aanpakken. Een heldere kernboodschap die aansluit bij je kernwaarden zorgt voor een authentiek verkiezingsprogramma. Spreek dus ook over de zaken die voor mensen uit je naaste omgeving belangrijk zijn. Je geloofwaardigheid is een stuk hoger wanneer je uit rechtstreekse ervaring spreekt.

3. Let op je Nederlands en taalgebruik

Je taalgebruik zegt veel over jezelf. Maar voel je niet verplicht om mooi te articuleren of in perfect Algemeen Nederlands te praten. Waar je wel op moet letten zijn de connotaties die onlosmakelijk verbonden zijn met sommige woorden. Je hebt altijd de keuze: zeg je ‘burgerslachtoffers’ of 'collateral damage’? Het verschil zit in je politieke boodschap.

George Lakoff zegt in zijn boek Moral Politics dat het bijvoorbeeld geen aanrader is om het taalgebruik van je tegenstanders over te nemen. Het bekendste voorbeeld is Nixon. Toen hij op de publieke televisie zei: “I’m not a crook”, dacht iedereen juist het omgekeerde. Wanneer je de taal van journalisten, opiniemakers en dergelijke overneemt, word je automatisch met die visie geassocieerd.

4. Volg een cursus debatteren

Aansluitend op je taalgebruik, is het natuurlijk ook belangrijk dat je weet waarover je praat. Wil je een verschil maken in de politiek, dan moet je niet enkel verkozen geraken. Ook wanneer je uiteindelijk rond de tafel zit, moet je jouw standpunten kunnen verdedigen. Door een slechte dossierkennis zijn al veel politici door de mand gevallen en raakten ze al hun professionele geloofwaardigheid kwijt.

Ook vandaag blijft Cicero waanzinnig relevant. In een periode van veldmaarschalken, gewapende gevechten en krachtpatserij, lag zijn kracht in het gesproken woord. Reeds in 70 v.C. sprak hij de gevleugelde woorden “Civis Romanus sum.”,“Ik ben een Romeins burger.” Later door Kennedy overgenomen als het bekende “Ich bin ein Berliner.”

In het jaar 63 v.C. bereidde Catilina een staatsgreep voor. Na een periode van aarzeling gebruikte Cicero ten slotte het enige wapen dat hij had: zijn woordelijk geweld. In de senaatszitting van 8 november 63 ontmaskerde hij Catilina in een daverende redevoering: “Hoe lang nog zul je misbruik maken, Catilina, van onze laksheid?”

5. Toon leiderschap

Tijdens de lokale verkiezingen stemmen de meesten op personen, niet op partijen. Je kan natuurlijk voor een kleur kiezen, maar de namen op de lijst zijn des te meer doorslaggevend voor het eindresultaat. Juist daarom is leiderschap tonen zo belangrijk. Niet alleen trek je jezelf omhoog, leiderschap straalt af op de volledige lijst, of ze nu boven of onder je staan. Trump won niet door zijn politieke kleur, maar door zijn radicale leiderschapsstijl.

Of het kiezen van een bekende lokale leider effectief beter is voor het imago van je partij is niet bewezen. Wél blijkt het een goede strategie om leden en sympathisanten te mobiliseren. We houden deze tip dus bewust als laatste. Zo weet je wat je te wachten staat. Neem jij het voortouw tijdens de verkiezingen van 2018?

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading