OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Verkiezingsdrukwerk populairder dan ooit

"Winnaar van de
verkiezingen al bekend"


Artikel De Standaard
18 september 2018

Verkiezingsdrukwerk gemeenteraadsverkiezingen 2018: integraal krantenartikel in De Standaard

U vindt het originele krantenartikel in De Standaard via deze link.

De Gentenaars hebben hem nog niet gezien, maar hij is wel al gedrukt: de folder van Rudy Coddens (lijsttrekker SPA/Groen). Bij de digitale drukkerij Flyer.eu in Brugge ligt een stapel van 80.000 exemplaren te wachten op verzending richting Gent. Op de voorkant kijken Coddens en aftredend burgemeester Daniël Termont de kiezer aan, onder de slogan ‘Rudy, ’t is aan u.’

De kubieke meter verkiezingsdrukwerk voor Gent is een van de vele die de drukkerij deze weken aan de man brengt via haar vestigingen in Brugge, Antwerpen en Brussel. Sommige folders worden in grote oplage gedrukt, maar ook de onverkiesbare kandidaat van een kleine gemeente kan er via de website zijn bescheiden pakket drukwerk bestellen.

Coddens en Termont prijken er naast de CD&V-senioren uit Temse. Even verder liggen de kandidaten Jimmy Koppen, zevende op de provincielijst van Open VLD voor Vlaams-Brabant, en Arne Cools, dertiende op de CD&V-lijst in Lokeren, te wachten op verzending.

Gehaast en veeleisend

CEO Ahmed Hilami: ‘Het is al sinds begin augustus bijzonder druk’, zegt ceo Ahmed Hilami, die van verkiezingsdrukwerk een deel van de bedrijfsstrategie heeft gemaakt. ‘Normaal gezien hebben we 10.000 opdrachten per maand, nu zitten we aan 20.000 tot 30.000. Onze productie is explosief gestegen, en het zal de komende weken alleen maar drukker worden. We hebben mensen moeten aanwerven om al die affiches en folders te kunnen drukken.’

Online campagnes

De concurrentie van de onlinecampagnes waarmee politieke partijen experimenteren, voelt ­Hilami niet. Integendeel, in vergelijking met de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2012 is de vraag alleen maar toegenomen. Flyer.eu is zo populair geworden bij politici omdat het met zijn nieuwe digitale pers en de mogelijkheid om via de website te bestellen heel snel en flexibel kan werken.

En gehaast en veeleisend zijn politici wel. ‘De assistente van vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) belde ons enige tijd geleden op een vrijdag voor een folder in de vorm van een deurhanger die hij op zaterdag wou uitdelen op een barbecuefeest. Het is nog gelukt ook’, zegt Hilami. ‘Wij kunnen heel snel leveren, binnen twee dagen. Dat moet ook, je wilt het als politicus niet meemaken dat je campagne stilvalt bij gebrek aan folders.’

Twee jaar geleden al

In zijn brochures rekent ­Flyer.eu met affiches vanaf 13,75 euro, een pakketje flyers vanaf 16,75 euro, folders vanaf 27,24 euro en brochures vanaf 37,41 euro. ­Stickers op een auto kunnen al vanaf 23 euro. Maar de samenwerking met politici is vastgelegd in contracten. Twee jaar geleden hebben sommige politieke partijen al – ongetwijfeld betere – prijzen onderhandeld over hun verkiezingsdrukwerk bij Flyer.eu.

Zo helpen ze hun kandidaten om hun drukwerk tegen een betere prijs te laten verzorgen dan wanneer die alleen naar de drukker waren gestapt. Ballonnen of pennen met het partijlogo zouden ook kunnen, maar dat doen de kandidaten wijselijk niet: het is verboden door de verkiezingswetgeving.

‘Politici hebben een beperkt budget, dat afhankelijk is van de grootte van de gemeente’, zegt Hilami. ‘Ze zijn op zoek naar de goedkoopste manier om zo veel mogelijk impact te hebben op de kiezer. Dat is soms ook de enige vraag die ze ons stellen: dit is mijn budget, wat kan ik daarvoor krijgen? Wij bieden dan een mengeling van verschillende affiches, brochures en flyers aan.’

Desinfecteringsmiddel

Het is een publiek geheim dat sommige kandidaten al wel eens een truc gebruiken om het uitgaveplafond ongemerkt te overschrijden, maar daarvoor kunnen ze niet bij Flyer.eu terecht. ‘We zijn zo geautomatiseerd dat het onmiddellijk zou opvallen’, zegt Hilami.

En ja, grote partijen met grote opdrachten krijgen een betere prijs dan kleine lokale lijsten die veel minder drukwerk bestellen, al maakt het bedrijf zich sterk dat ook kleine partijen en kandidaten die maar een kleine oplage nodig hebben, bij hen nog altijd het best af zijn.

Hun opdracht wordt dan samen met commercieel drukwerk gedrukt. Kandidaat x belandt zo (tijdelijk) op een vel papier samen met pakweg publiciteit voor een desinfecteringsmiddel, maar wie maalt nu daarom?

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading