OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

De verkiezingsreclame in uw bus komt uit Brugge

"De verkiezingsreclame
in uw bus komt uit
Brugge"


Artikel De Tijd
4 oktober 2018

Verkiezingsdrukwerk gemeenteraadsverkiezingen 2018: integraal krantenartikel in De Tijd

U vindt het originele krantenartikel in De Tijd via deze link.

Flyer.be beleeft zijn drukste periode in zes jaar. Belgiës grootste online drukkerij verzorgt het drukwerk van bijna alle politieke partijen die op 14 oktober naar uw stem dingen.

Ergert u zich ook aan al die papieren reclame voor de kandidaten voor de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen in uw bus? Het laat Ahmed Hilami (40) koud. In zijn 10.000 m² grote drukkerij Flyer.be in Brugge rollen al weken elke dag miljoenen affiches, folders, brochures, stickers, enveloppes en briefpapier van de persen.

De verkiezingen krikken de normale volumes met factor vier op. Het aantal opdrachten is vervijfvoudigd van 500 tot 2.500 per dag. Ondernemer Hilami schat dat 300 ton papier opgaat aan het verkiezingsmateriaal. Het equivalent van tien volle zeecontainers en goed voor een vijfde van de jaarproductie van Flyer.be (1.400 ton). Dat levert een omzet van 2 miljoen euro op. De jaaromzet bedroeg 11 miljoen in 2017.

Automatisering

Hilami zegt contracten te hebben gesloten met alle politieke partijen die opkomen bij de verkiezingen in zowel Vlaanderen als Wallonië, behalve met het Vlaams Belang. Flyer.be kreeg opdrachten van 25.000 kandidaten binnen. ‘Dat past in onze strategie. Dankzij automatisering krijgen we dat gebolwerkt.’ ’

Die automatisering is nodig omdat grote oplages de uitzondering zijn geworden, zoals de 377.000 folders voor het cdH-DéFI-MR-PS-kartel l’Union des Francophones (UF) dat opkomt in Vlaams-Brabant - de grootste bestelling die binnenkwam in Brugge. Lagere oplages zijn de trend, al kiezen de kandidaten wel voor meer variatie in het drukwerk (affiches, stickers, briefpapier, enz.).

Om die vele verschillende bestellingen - in pdf-vorm - vlot klaar te stomen voor de persen steunt de drukkerij op 22 IT’ers, van wie een aantal in Marokko. Hun software-ontwikkelingen verbinden de opdrachten naadloos aan elkaar. Door de volumes te bundelen is Flyer.be naar eigen zeggen een pak goedkoper dan de concurrentie. Hilami: ‘We combineren de volumes van dertig tot veertig klanten om grote volumes te drukken. Traditionele drukkerijen werken veel kleinere orders af.’

Het is geen toeval dat Flyer.be voor zijn IT deels een beroep doet op werknemers in Marokko. Hilami runt er een IT-bedrijf en een online rekruteringsbureau. In de jaren 90 emigreerde de ondernemer op zijn dertiende met zijn ouders van Marokko naar Luik. Zijn vader werkte toen al dertig jaar in de koolmijnen. Na vier jaar verhuisde het gezin met zeven kinderen naar het West-Vlaamse Wielsbeke.

125.000 klanten

Hilami leerde Nederlands en organiseerde studentenfuiven en andere evenementen. De flyers die hij daarvoor liet drukken kostten hem te veel tijd en geld, vond hij. Het drukproces was te omslachtig en de offertes waren niet doorzichtig. Hilami richtte op zijn 24ste dan maar zijn eigen drukkerij op in Sijsele in 2002. ‘Ik had toen niks. Ik moest mijn auto verkopen om een camionette te kopen.’ Ondertussen heeft hij een veel groter pand gekocht in Brugge.

Als er geen verkiezingen zijn, drukt Flyer.be met 47 werknemers reclame, naamkaartjes, boekjes, geboorte- en communiekaartjes, brochures en banners voor bedrijven als Basic-Fit, Barco, Miss België, Club Brugge, Gamma, Belfius en veel kmo’s, bakkers en slagers van om de hoek.

Het bedrijf telt 125.000 klanten. Die bevinden zich ook in Luxemburg, Nederland en Frankrijk. Zo kreeg Flyer.be ook opdrachten binnen voor de nakende parlementsverkiezingen in Luxemburg en vorig jaar van aanhangers van La République En Marche, de partij van de Franse president Emmanuel Macron.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading