Outdoor design tips

4 tips voor een geslaagd outdoor design

Op je outdoor communicatie kan je niet zomaar dezelfde advertentie plaatsen die je net in de lokale krant hebt gezet. Mensen zijn meestal in beweging, en je formaat mag dan wel groot zijn, dat wil niet zeggen dat je alles vol moet zetten.

Leer hieronder meer over de 4 outdoor design principes

1. Focus

Een reclamepaneel langs de kant van de weg is meestal slechts enkele seconden zichtbaar.
Vaak zelfs minder. Hoe eenvoudiger de boodschap hoe beter hij zal blijven hangen.

Een boodschap komt het best over als hij focust op 1 doel, en dit in maximum 7 woorden
kan overbrengen. Laat je dus niet verleiden om te veel uitleg te geven maar focus op 1
duidelijke boodschap.

Schrijf je boodschap op papier en zoek 10 verschillende manieren om hem te vertellen.
Bekijk van elke versie welke woorden je kan schrappen en welke woorden je boodschap het
meeste kracht bijzetten en kies de krachtigste. Onthoud: less is more.

Controleer ook of je boodschap goed overkomt bij andere mensen. Laat ze het beeld
gedurende enkele seconden zien en laat ze vertellen wat ze gezien en onthouden hebben.
Schrap al het overbodige en zorg dat de kernboodschap, dat éne ding dat je wil dat de
mensen onthouden, er telkens uitkomt.

De enige uitzondering op deze regel zijn jouw contactgegevens. Zet minstens één manier om
jou te contacteren op het ontwerp: je website, e-mailadres, telefoonnummer of adres.

Checklist:
  • Maximum 7 woorden
  • Krachtig actief taalgebruik
  • Schrap overbodige woorden
  • Boodschap is duidelijk bij anderen
  • Focus op 1 duidelijke boodschap
  • Contactgegevens

2. Ga voor leesbaar

Misschien gebruik je in je huisstijl een bepaald elegant lettertype, maar voor outdoor gebruik
je best duidelijk leesbare letters. Zorg ervoor dat ze groot genoeg zijn en maak ze
vectorieel zodat ze leesbaar en scherp zijn vanaf de nodige afstand.

Zet zeker niet alles in HOOFDLETTERS, maar gebruik kleine letters met hoofdletters aan het
begin van de zin of zelfs het Begin Van Elk Woord. Zet eventueel bepaalde aspecten in het
vet.

Zorg ook dat je de juiste hoogte, breedte en afstand respecteert. Ga dus niet je letters
platduwen of uitrekken, maar gebruik ze zoals ze horen te zijn, of zet ze net iets verder uit
elkaar.

Om de leesbaarheid te controleren verklein je je ontwerp tot 20% en bekijk je of het nog
steeds leesbaar is op je scherm. Of druk het eens af en bekijk het eens letterlijk vanop een
grotere afstand.

Laat anderen hem ook eens lezen, zij weten namelijk nog niet wat er geschreven staat, in
tegenstelling tot jou.

Checklist:
  • Letters zijn voldoende groot
  • Leesbaar lettertype
  • Letters zijn niet uitgerokken
    of op elkaar gedrukt
  • Hoofdletters + kleine letters
  • Letters zijn vectorieel en scherp

3. Gebruik contrast

Bepaalde kleuren werken goed samen en sommige niet. Als je rode tekst op een blauwe
achtergrond zet zullen de letters vloeken, en is het niet goed leesbaar.

Ga daarom voor contrasterende kleuren, combineer licht en donker, fel en rustig voor een
ontwerp dat eruit springt. Combinaties als zwart en geel, of zwart en rood trekken heel sterk
de aandacht.

Vergeet ook de kleurenpsychologie niet. In ons onderbewustzijn hebben kleuren een
bepaalde invloed op onze perceptie.

Bekijk de kleurcombinaties eens goed. Zijn alle letters goed leesbaar. Ligt de focus waar je
wilt dat hij ligt? Schept dit de juiste sfeer? Is het in lijn met je huisstijl?

Check weer eens af bij andere mensen. Wat vinden zij van de kleuren?

Checklist:
  • Keuren “vloeken” niet
  • Voldoende contrast
  • Aandacht gaat naar belangrijkste elementen
  • Kleur komt overeen met mijn imago

4. Maak het visueel

Beelden vallen sneller op dan tekst, dus het juiste beeld is van uiterste belang. Gebruik 1
hoofdvisual om de aandacht te trekken. Maak het relevant en zorg dat het van voldoende
kwaliteit
is om gedrukt te worden (300 DPI of 'dots per inch').

Voorzie naast je beeld een neutrale achtergrond, zodat je de tekst ernaast kan plaatsen.
Je zet je tekst beter niet op een afbeelding als het om outdoor gaat.

Als je aangekochte beelden gebruikt ga dan eens via Google Reverse Image Search op zoek
naar waar dit beeld al gebruikt is geweest. Ga naar https://www.google.be/imghp en sleep de
afbeelding in het zoekveld.

Laat je beeld eens aan andere mensen zien en vraag hen welke emotie het bij hen oproept.
Zorg dat dit klopt met wat jij wil overbrengen.

Checklist:
  • Het beeld is relevant
  • Het beeld is van voldoen de kwaliteit
  • Geen tekst over de visual
  • De visual is uniek
  • Het geheel brengt de juiste emotie over

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading