Gebruik Direct Mailing voor een geslaagde reclamecampagne

 

Direct mail

Versturen per post,
op naam of zonder adres?

Kies voor een fysieke of regio gerichte postmailing (huis-aan-huis bedeling)

Ga je aan de slag met een direct mailing? Dan ken je best het verschil tussen een geadresseerde reclamecampagne en een huis-aan-huis bedeling.

Over direct mail

Een direct mail is een commerciële zending die via de brievenbus aan je potentiële klant bezorgd wordt, met als doel een reactie uit te lokken.
Dit kan een eenvoudige brief, een grote envelop met een hele catalogus, een folder of flyer, of zelfs een heel pakketje zijn.

Direct mail komt bij zijn ontvanger terecht via de brievenbus. Die brievenbus heeft 2 kenmerken. Hij behoort zowel toe aan een naam als aan een adres.
Een brievenbus kan dus post ontvangen vanuit zijn beide functies: ofwel op naam ofwel op adres.

Geadresseerde reclamecampagne

Bij een geadresseerde reclamecampagne selecteer je de ontvangers op basis van wie er woont op het adres van de brievenbus. Je zending staat dus duidelijk op naam en adres.

Je kan die keuze maken op basis van eigen database gegevens (bijvoorbeeld van je eigen klanten), maar ook op basis van sociodemografische gegevens die je aankoopt via een list-broker of databasehandelaar. Je kan kiezen uit honderden segmenten of filters en maakt je doelgroep zo breed of zo nauw als je zelf wilt.

Zo’n campagne zet je in als je gegevens van je klanten hebt of een heel specifieke doelgroep wil benaderen op basis van hun interesses of profiel.

Huis-aan-huis bedeling

Bij huis-aan-huis bedeling wordt geen belang gehecht aan wie er woont maar gaat het om waar de brievenbus staat. Je zending heeft dus geen naam of adres, die wordt gewoon in elke brievenbus in een bepaalde regio gestopt.

Je kan zelf kiezen welke regio’s voor jou belangrijk zijn. Zo kan je op gemeentelijk niveau zelf jouw territorium afbakenen.

Een huis-aan-huis bedeling kies je als je een doelgroep wil benaderen op basis van waar ze wonen en je verder geen opsplitsing nodig hebt.
Je kan in principe de bedeling zelf doen, maar sneller en gemakkelijker is meestal om dit door een gespecialiseerde firma te laten uitvoeren. Je kiest bij hen een bepaalde regio waarbinnen je je boodschap wil verspreiden en maakt die ook zo groot of zo klein als je zelf wil. Zij zorgen voor de rest.

Wij kunnen je ook helpen met je huis-aan-huis bedeling, vraag gerust meer informatie.

Nog een paar tips om te starten met direct mail

  • Bepaal of je wil segmenteren op persoons- of adresgegevens. Ga je voor persoonsgegevens, dan stuur je een geadresseerde campagne.
    Ga je voor adresgegevens, dan ga je voor huis-aan-huis bedeling.
  • Definieer je ‘segment’ of doelgroep: bepaal aan de hand van filters en combinaties wie je wil bereiken. Bij een geadresseerde campagne kan dat op basis van sociodemografische gegevens, interesses of zelfs gedrag. Bij huis-aan-huis bedeling op basis van locatie.
  • Maak je direct mail zo relevant mogelijk. Spreek mensen aan met hun naam, als je die hebt of verwerk de gemeente in je huis-aan-huis campagne.
  • Maak je boodschap en call to action zo concreet en eenvoudig mogelijk.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading