Invloed van kleur op ontwerpen
Whitepaper over huisstijl
Download deze praktische handleiding en maak je eigen huisstijl!
De whitepaper zal automatisch starten met downloaden, zo dadelijk ontvang je hem ook via e-mail.
Kleurenpsychologie
Hoe kleuren een invloed hebben
op de perceptie van jouw merk.
Bij elk merk past een kleur
In ons onderbewustzijn hebben bepaalde kleuren een invloed op onze perceptie.
Dit is een erg interessant gegeven bij het bepalen van je huisstijl en logo.
dook dieper in op dit onderwerp en ontdekte volgende zaken:
Kleuren en hun relatie tot elkaar
Bij het maken van kleuren, zijn er 3 soorten waar je rekening mee moet houden:
Hoe je de verschillende kleuren vermengd in je huisstijl zal je imago bepalen en hoe mensen je merk aanzien.
- Primaire kleuren: deze bestaan uit geel, blauw en rood. Door deze te mengen krijg je een nieuw kleurenpallet en kan je alle bestaande kleuren maken
-
Secundaire kleuren: deze kleuren ontstaan door 2 primaire kleuren met elkaar te mengen.
Deze kleuren verkrijg je dan: groen, paars en oranje - Tertiaire kleuren: deze kleuren krijg je door primaire en secundaire kleuren met elkaar te mengen
Colors are the smiles of nature.
Quote door Leigh Hunt
Rood: proactief, energiek en valt meteen op
Deze kleur staat voor passie en doet je hart sneller slaan. Aan de andere kant heeft het ook een aggressief kantje. Denk maar aan de hevige rode reclameborden tijdens de soldenperiode.
Populair voor:
- Immokantoren
- Restaurants
- Technologie bedrijven
- Automerken
- Landbouw
Paars: gesofisticeerd, mysterieus en trouw
Deze elegante kleur nodigt meteen uit en geeft een spirituele toets aan alles. Geen toeval dat waarzegsters vaak paars gebruiken in hun interieur.
Populair voor:
- Financiële sector
- Technologie bedrijven
- Ziektezorg
- Grafische ontwerpers
Blauw: de meest populaire kleur onder merken
Blauw geeft mensen vaak een rustig gevoel, omdat het ons doet denken aan een prachtige blauwe oceaan. Het straalt vertrouwen en verantwoordelijkheid uit.
Populair voor:
- Energie sector
- Financiële sector
- Overheidsinstellingen
- Luchtvaart
- Ziektezorg
- Landbouw
Groen: kalm, fris en gezond
De verschillende kleurschakeringen tussen donker en lichter groen bepalen hier vooral de perceptie. Zo zal lichtgroen eerder sereen zijn en donkergroen eerder staan voor rijkdom.
Populair voor:
- Energie sector
- Financiële sector
- Restaurants
- Technologie bedrijven
- Huishoud merken
Geel: positivisme, warmte en creativiteit
Door de warme kleuren die we kennen uit het zonlicht, associëren we dit meteen met energie en bruisende creativiteit. Deze kleur springt meteen in het oog van de klant en laat een positieve indruk na.
Populair voor:
- Energie sector
- Restaurants
- Huishoud merken
- Grafische ontwerpers
Oranje: vol leven en spannende momenten, niet toevallig de kleur van !
Deze kleur combineert het beste van het energieke van geel en het lef van rood. Samen creëren ze een leven vol spannende momenten.
Populair voor:
- Technologie bedrijven
- Ziektezorg
Bruin: eenvoud, kracht en duurzaamheid
Wie zowel kracht als eenvoud wil uitstralen kiest best voor een bruine tint. Wel opletten met deze kleur, want soms kan ze ook geassocieerd worden met vuil, zoals modder.
Populair voor:
- Kledingmerken
- Automerken
- Landbouw
Zwart: prestigieus, gesofistikeerd en tijdloos
Perfect voor een klassieke en exclusieve uitstraling. Zwart wordt daarom ook vaak voor de iets duurdere merken gebruikt.
Populair voor:
- Kledingmerken
- Automerken
- Technologie bedrijven
- Grafische ontwerpers
Wit: puur, nobel en zuiver
Deze kleur doet ons denken aan reinheid (zoals bij een trouwjurk) en zuiverheid (zoals de short van een dokter). Het is een pure kleur die licht weerkaatst.
Populair voor:
- Kledingmerken
- Ziektezorg