Originele nieuwjaarswensen voor bedrijven: tips en nuances

 

Doeltreffende
nieuwjaarswensen

Enkele tips.

Veel meer dan een wens.

Nieuwjaarswensen zijn niet meer weg te denken uit onze cultuur. Het is letterlijk het eerste wat mensen doen na het inluiden van het nieuwe jaar, elkaar een gelukkig 2019 wensen. Bedrijven beseffen dat ook en maken handig gebruik van de periode rondom de jaarwisseling. Toch kan de nieuwjaarswens veel meer zijn dan alleen een middel dat voor oppervlakkige commerciële doeleinden wordt ingezet.

Wensen voor Nieuwjaar zijn doeltreffend als de intentie zuiver is en de boodschap welgemeend. In zakelijke zin zou je kunnen stellen dat een nieuwjaarswens geslaagd is als de interpretatie (namelijk het waardeoordeel van de ontvanger) overeenkomt met de intentie (het doel van de zender). Dat lijkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Een inschattingsfout is snel gemaakt, zo maken de twee voorbeelden hieronder duidelijk:

Je zegt: ‘Prettige Kerstdagen!’
Je bedoelt: ‘Ik waardeer mijn personeel!’
Gevolg: de wenskaart wordt onverschillig toegevoegd aan de verzameling oud papier.

Je zegt: ‘Gelukkig Nieuwjaar!’
Je bedoelt: ‘Volgend jaar weer!’
Gevolg: de contactpersoon/klant/prospect interpreteert: ‘Ach, wat schattig.’

Om te voorkomen dat goede bedoelingen eindigen in gemiste kansen, is het geen overbodige luxe om na te denken over de vraag: ‘Met welk doel stuur ik een nieuwjaarskaart?’ Is je nieuwjaarswens een beleefde manier om nieuwe klanten te werven? Wil je werken aan een nieuw bedrijfsimago? Of gaat het je eerder om account-/relatiebeheer? Bepaal dus eerst het doel van je nieuwjaarswens en laat je boodschap daarop aansluiten.
Een boodschap die blijft hangen, is persoonlijk, creatief, origineel, onderscheidend en authentiek. Het hoeft geen nieuwjaarsgedicht te zijn. Nieuwjaarswensen kan je kort overbrengen. Om te illustreren dat dit geen opsomming is van abstracte voorwaarden, maar een concrete richtlijn, volgt hieronder per doelgroep een voorbeeld.

Voor het (eigen) personeel

Vind je engagement en eigen initiatief belangrijk? Geef al je medewerkers de mogelijkheid om een persoonlijke kerstkaart te sturen naar hun contactpersonen, klanten en/of collega’s:
“[Naam] van [afdeling] wenst [contactpersoon/klant/collega] een [bijvoeglijk(e) naamwoord(en)] Kerst en een [bijvoeglijk(e) naamwoord(en)] Nieuwjaar!”

Voor de klant

Wil je op een unieke manier je waardering tonen? Geef je klant een gezicht. Letterlijk. Interview klanten over topics die raakvlakken hebben met je bedrijf. Ontwerp een kerstkaart met klantprofielen die tot de verbeelding spreken en waarin andere klanten zichzelf kunnen herkennen. Die interviews zijn meteen ook mooie content voor je website.

Voor de goeie klant

Maak je deel uit van een bedrijf dat goede doelen steunt rondom de jaarwisseling? Daag je vaste klantenkring uit om hetzelfde te doen. Kies een goed doel dat past bij de authenticiteit van je bedrijf en laat zien wat je belangrijk vindt.

Voor de prospect

Wil je een blijvende indruk achterlaten op prospecten? Stuur ze grappige nieuwjaarswensen. ‘Verkoop’ je nieuwjaarswens en nodig prospecten uit voor een ludieke nieuwjaarsborrel:
“[Naam bedrijf] luidt het nieuwe jaar in met Glühwein! Fotocamera’s zijn verboden. Voor het vastleggen van gedenkwaardige taferelen hebben we namelijk een cartoonist ingehuurd… Prenten mogen na afloop mee naar huis! Deelname geheel op eigen risico.”
Zo maak je prospecten nieuwsgierig.

Deze voorbeelden zijn bedoeld om te inspireren. Een vast format bestaat niet. Een zakelijke nieuwjaarswens is pas effectief als de intentie helder is en de boodschap persoonlijk, creatief, origineel, onderscheidend en authentiek. Wat doet jouw bedrijf doen in de aanloop naar 2019? Wat is jouw nieuwjaarswens?

Wil je graag zelf aan de slag om je medewerkers een persoonlijke nieuwjaarskaart te sturen?

Bestel nieuwjaarskaarten

 

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading