OK, ik snap het Flyer.be maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te surfen ga je akkoord met deze cookies. Je leest er alles over in onze cookie policy.

Brainstormen met de 6 denkhoeden

 

DE 6 DENKHOEDEN

Boost je brainstorm met deze techniek

Efficiënt en doeltreffend brainstormen met de 6 denkhoeden

Met vernieuwende, frisse ideeën op de proppen komen is niet eenvoudig. Een brainstorm wordt al snel een praatbarak zonder structuur en richtlijnen. Een handige techniek
om efficiënt te werk te gaan? De 6 denkhoeden-methode, bedacht door Brits psycholoog en arts Edward De Bono.

Hoe werkt de '6 denkhoeden'-techniek?

De 6 denkhoeden van De Bono verwijzen naar 6 emoties of gemoedstoestanden, waarmee je iets vanuit een bepaalde invalshoek bekijkt. Volgens hem "zijn emoties een essentieel onderdeel van ons denkvermogen, en niet zomaar iets wat ons denken (positief of negatief) beïnvloedt." De ene hoed is ook niet beter dan de andere:
je hebt ze alle 6 nodig om een probleem of stelling van alle kanten te bekijken.

De 6 denkhoeden, met elk een specifieke kleur, zijn de volgende:

  • De blauwe hoed - controle van de timing en het denkproces
  • De witte hoed - objectieve feiten
  • De rode hoed - intuïtie en emoties
  • De zwarte hoed - negativisme en een kritische blik
  • De gele hoed - optimisme en positiviteit
  • De groene hoed - creativiteit, thinking out of the box

De voordelen…

  • Korte vergaderingen, want de blauwe hoed houdt de tijd in de gaten.
  • De 6 denkhoeden stimuleren een creatieve, innovatieve manier van denken.
  • Omdat iedereen zich op één bepaalde denkhoed moet focussen, werk je beter samen dan wanneer één iemand emotioneel reageert, de andere puur rationeel en nog iemand anders erg kritisch.
  • Het is een uitdaging voor de optimist pur sang om de donkere kant op te
    zoeken. De negativo gaat buiten zijn comfortzone op zoek naar positieve punten.
  • Fun! De meesten vinden het een leuke afwisseling om eens op een andere manier te brainstormen.

Hoe verloopt een brainstorm met de 6 denkhoeden?

  • Start je brainstorm altijd met een blauwe hoed. Die waakt over de vooropgestelde timing en over het respecteren van de verschillende denkhoeden. Bespreek nog even kort het idee of de uitdaging en wat je ermee wil bereiken, bepaal hoe lang de meeting mag duren en hoe je de denkhoeden zal gebruiken. Verdelen jullie het team in groepjes? Of mag iedereen tegelijk dezelfde denkhoed opzetten, waarna je overschakelt naar een andere hoed? Duid ook één iemand aan die gedurende de brainstorm de blauwe hoed ophoudt.
  • Haal nu de witte hoed boven. Welke objectieve informatie ligt op tafel? Wat weet je met zekerheid en welke cijfers ondersteunen die stellingen?
  • Ga daarna over naar de rode hoed om uit te zoeken hoe de deelnemers zich spontaan voelen bij de uitdaging. Maakt het je enthousiast, bang, sceptisch, boos, moedeloos? Deze fase mag niet te lang duren, om te verzekeren dat er instinctief geantwoord wordt. 30 seconden of een minuut moet volstaan.
  • Dan mag je even advocaat van de duivel spelen dankzij de zwarte hoed. Wat zijn de mogelijke problemen, hindernissen of risico's? Wat kan er allemaal mislopen?
    Wat hebben of kunnen we (nog) niet om het te doen lukken? Wees de zuurpruim van dienst!
  • Word vervolgens weer je vrolijke zelf en zet de gele hoed op. Welke meerwaarde kan het idee of de uitdaging bieden? Welke winst kunnen we ermee boeken voor het bedrijf? Welke middelen hebben we al die in ons voordeel spelen? Waar zijn we goed in?
  • Ten slotte bedenk je creatieve oplossingen met de groene hoed. Probeer ook aan dingen te denken die in het verleden nog nooit gedaan of geprobeerd werden met het team. Iedereen kan vrijuit spreken en ieder idee wordt neergeschreven, hoe gek of onhaalbaar het ook lijkt. Een onrealistische maar vernieuwende oplossing kan de deur openen naar een andere manier van denken.

De brainstorm is afgelopen… Wat nu?

Je bekeek de uitdaging van alle mogelijke, positieve en negatieve kanten: nu heb je dus een compleet beeld.
Stel nu een werkgroep samen die concrete ideeën gaat uitwerken. De volgende vragen kunnen je op weg helpen:

  • Wegen de voordelen voor het bedrijf op tegen de mogelijke nadelen en risico's?
  • Welke problemen werden aangehaald waar we iets kunnen aan doen?
  • Welke oplossingen zijn haalbaar?
  • Welke nieuwe, creatieve ideeën zijn het waard om verder uitgespit te worden?
  • Je zal ervan versteld staan hoeveel gevarieerde, frisse ideeën dankzij de 6 denkhoeden-techniek op tafel
    komen - vaak zelfs uit onverwachte hoek. Happy brainstorming!

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading